Godkjent dato: 25.11.2025
Ansvarlig foretak: St. Olavs hospital
Behandling

Behovsstyrt oppfølging ved aortastenose

Behovsstyrt oppfølging ved aortastenose er et tilbud til deg som er utredet og får behandling for aortastenose. Tilbudet er digitalt og blir gjennomført i HelsaMi.

Pasienter med kronisk sykdom blir vanligvis fulgt opp gjennom faste kontroller hos spesialist, ofte en gang i året.

Ved behovsstyrt oppfølging får du som pasient mulighet til å rapportere inn helsetilstanden din hjemmefra. Du fyller ut kartleggingsskjemaet «Egenrapportering ved aortastenose» én gang hver sjette måned. På denne måten vil du få tilbud om legekonsultasjon når behovet er der, og du slipper å reise til sykehuset når når du ikke har symptomer.

Før

Hvis du har moderat aortastenose, kan behovsstyrt oppfølging være noe for deg. Når du har ordinær time på poliklinikken vil din behandlende lege vurdere om dette tilbudet kan være aktuelt å prøve.

Under

Svar på spørreskjema

Behovsstyrt oppfølging ved aortastenose innebærer at du får et spørreskjema i HelsaMi én gang hver sjette måned.

Spørreskjemaet "Egenrapportering ved aortastenose" er laget for å kartlegge ditt behov for oppfølging. Det er viktig at du har tar deg god tid til å besvare spørsmålene.

Spørreskjemaet er designet for å kartlegge symptomer ved aortastenose. Alle spørsmålene du får her gjelder hele perioden siden forrige konsultasjon, eller forrige gang du svarte på dette spørreskjemaet. 

Hvis du opplever behov for ny vurdering mellom intervallene, ber vi deg fylle ut et ekstra spørreskjema. Du finner "Egenrapportering Aortastenose" under "Spørreskjema" i menyen i HelsaMi.

Svarene dine blir formidlet til poliklinikken, som følger deg opp. 

Kontakt med sykehuset

Svarene du avgir i spørreskjemaet "Egenrapportering ved aortastenose" vil være avgjørende for videre oppfølging. Besvarelsene blir evaluert og kodet digitalt. 

  • Kode grønn: Din besvarelse gir ikke grunn til bekymring og krever ikke videre oppfølging. Du vil få nytt skjema etter avtalt intervall.
  • Kode rød: Din besvarelse krever videre oppfølging og du vil bli kontaktet av sykehuset.

Utfylling av skjema utløser ikke egenandel. Ved behov for utfyllende og supplerende informasjon vil du bli satt opp til en telefonkonsultasjon hos sykepleier. Egenandel vil da tilkomme. Det samme gjelder hvis utfylt skjema fører til konsultasjon hos lege.

Etter

Dersom situasjonen din skulle forverre seg, vil vi tilby deg tettere oppfølging.

Ta kontakt med avdelingen som behandler deg dersom du ikke lenger ønsker å benytte deg av tilbudet om digital egenrapportering.

 

Sist faglig oppdatert 25.11.2025