Godkjent dato: 24.03.2026
Ansvarlig foretak: Helse Møre og Romsdal
Behandling

Brukerstyrt poliklinikk - IBD

Pasienter som får oppfølging for IBD, kan få mulighet til å registrere informasjon om eget sykdomsforløp ved innlogging på en digital nettportal. På denne måten kan man i større grad medvirke i sin egen oppfølging.

Vi tilbyr oppfølging med regelmessige kontroller for alle som har IBD. Vanligvis har vi tilbudt slike kontroller med jevne mellomrom.

Poliklinikken tilbyr behovsstyrt oppfølging av IBD som et alternativ til ordinær poliklinisk oppfølging. Dette gir deg som pasient mulighet til å være med på å bestemme når og hvordan oppfølgingen av din IBD skal skje. Oppfølgingen blir tettere og mer tilpasset, men du trenger ikke nødvendigvis møte opp til poliklinisk time hver gang.

Før

Du får tilbud om oppfølging ved hjelp av digital egenregistrering. Dersom du ikke har fått et slikt tilbud, men likevel er interessert i denne typen oppfølging, ta kontakt med avdelingen.

Dette er ikke en løsning for umiddelbar hjelp. Kontakt legevakt eller ring 113 hvis det haster.

Under

  1. Du får SMS med lenke når det er tid for egenregistrering. Du kan logge inn i nettportalen fra smarttelefon, nettbrett eller PC. Innlogging skjer via ID-Porten med elektronisk ID (BankID). Rapporten blir fylt ut på en sikker nettportal, levert av underleverandøren til sjukehuset, CheckWare
  2. Når du har logga inn får du digitale spørreskjema med 10 spørsmål rundt utfordringer. Dette skjemaet får du tilsendt hver 4. måned. I tillegg får du et skjema med spørsmål om livskvalitet en gang i året. Vi anbefaler at du fyller ut skjema minst en gang i året, i forbindelse med årskontroll. Du kan også frivillig fylle ut skjema ved endring i situasjonen din
  3. Sykepleier går gjennom svarene dine, og kontakter lege ved behov. Vi ringer deg dersom vi har behov for utfyllende informasjon, og sender deg innkalling til time ved poliklinikken om det er behov for det.  Dersom det ut fra svarene ikke kommer frem forhold som krever videre vurdering, hører du ikke noe fra oss før du får nytt skjema fire måneder senere. Da oppfatter vi at tilstanden din er stabil og tilfredsstillende.
  4. Ved behov kan du kontakte oss direkte gjennom innlogging på din side og utenom de kvartalsvise skjemaene; det er en gevinst ved behovsstyrt oppfølging. 

Etter

Du står fritt til å avbryte den digitale oppfølgingen og gå tilbake til ordinær oppfølging når du måtte ønske det. Ta kontakt med oss dersom du ikke lenger ønsker tilbudet om digital egenregistrering.  

Sist faglig oppdatert 24.03.2026